tisdag 17 december 2013

Kraften och funktionen i det profetiska ordet



En av medarbetarna här i Lysekil fick en spännande profetisk bild under bönen före gudstjänsten i söndags. Bilden var av en kläpp som satt på en stor dörr. Kläppen hade formen av en stor metallring och i nederkanten var det ett kors på ringen. När man tog i korset och klappade på dörren så lyfte det en örn som satt på överkanten av kläppen. Dörren öppnades och örnen flög upp och svävade ut över stora vidder och höga höjder.

Under tiden sedan jag hörde bilden upplever jag att Gud talat till mig om den. Jag tror det är en viktig bild och jag tror den förklarar att det finns ett tydligt samband mellan det profetiska ordet och det andliga skeendet. Den talar också om vikten av att ordet talas ut, därför att det profetiska ordet är bärare av Guds kraft.  Gud har valt att verka genom ordet och vi ser det både i skapelsen och i historien. Det profetiska ordet är inta bara något som bereder marken för Guds verk utan det förlöser Guds handlande. När ett ord från Gud talas ut startar ett skeende som inte slutar förrän det har fullbordat tanken och planen med ordet. Ibland sker det ögonblickligen och i andra fall fullbordas det hundratals, ja tusentals år senare, men det är aldrig förgäves.
”så skall det vara med ordet som går ut från min mun. Förgäves skall det inte vända tillbaka till mig utan att ha verkat vad jag vill, och utfört det vartill jag har sänt ut det,” Jes 55:11

 


En tydlig bild för detta är Jungfru Marie bebådelse och Jesu födelse. Inför fjärde advent och jul blir det åter aktuellt. Genom historien har många profetord vittnat om och lett historien till händelserna i Nasaret och Betlehem som träder fram i julfirandet. När ängeln Gabriel talar ut ordet att Maria skall bli havande är det något som sker i det ögonblicket. Helig Ande, Guds kraft kommer över ordet och det startar en växt, ett liv. Från det ögonblicket tar himlen sin boning i vår värld i en ny dimension. Det är konkret och verkligt. Nio månader senare föds Jesus fram i det synliga men det  är inte mer konkret eller mer verkligt på juldagen än det var i bebådelseögonblicket.

I den tid vi lever i nu behövs den profetiska tjänsten och den profetiska församlingen. Det är viktigt att genom det profetiska ordet och den profetiska handlingen vara den tjänare som öppnar för Guds verk och ger Guds rikes liv till världen. Kyrkan har fått det uppdraget och det som jag slås av idag är att en liten församling, obetydlig på kartan eller i världen får ha stor betydelse genom det profetiska ordet.  Jungfru Maria och Betlehem får vara en påminnelse om det inför julen 2013.
Jeremia blev påmind av Gud att inte låta sin ringa ålder vara ett hinder, inte heller värdslig framgång eller rikedom. Han fick uppdraget av Gud att ” gå vart jag än sänder dig och tala vad jag än befaller dig ” Jer 1:7 vidare ”Jag sätter dig idag över folk och riken, för att du skall rycka upp och bryta ner, förgöra och fördärva, bygga upp och plantera.” Jer 1:10

 
Inför året 2014 tror jag att Gud kommer att låta denna kallelse och denna tjänst bli tydlig i vårt land. Församlingar som har en särskild profetisk kallelse kommer att få kraft att tala ut och handla till förnyelse och förvandling.  Den profetiska tjänsten kommer att få större betydelse och människor som levt i väntan, i öknen kommer att träda fram och tala Guds ord. Detta är nödvändigt för att Guds rike skall gå fram och Guds planer för oss som kyrka och nation skall fullbordas. Jag tror att Gud säger " Tiden är inne! Guds rike är nu här! Ni som väntat i det fördolda, i ödemarken, träd fram, ta er plats och tala det jag lägger på ert hjärta!"/Hans

 

måndag 2 december 2013

Ett lovsångens år


”Se jag gör allting nytt” Upp21:5

För några veckor sedan delade en av våra förebedjare en bild om församlingen. Jag uppfattade det som om församlingen visade sig som en triangel och att den nu bytte ställning. Den fick en ny bas och en ny sida upp. Det var uppmuntrande för bilden visade att Gud gjorde något nytt och att församlingens bas förändrades och också dess riktning. Jag tror att Gud påtalat tre saker som har med det kommande kyrkoåret att göra. Gud kommer att föra sitt verk mot sin fullbordan. Vi har redan sett det börja ske och det är så spännande det Gud gör. Vi ser nu en tillväxt och en fördjupning som är märkbar. Det ligger ett tydligt skifte bakom oss men det har ännu inte fullbordats. Det kommer mera! Den andliga kamp som många känt av så tydligt under denna höst tror jag är födslovåndor då det gamla gör ett sista försök att behålla greppet, men det Gud gör går inte att stoppa utan det är en förlossning och den är smärtsam. Jesus krossade ormens huvud men dess raseri är stort innan alla dess dödsryckningar avklingat. Jfr Upp 12:17 Denna kamp sker mot församlingen, inom församlingen och inom oss. Det nya vinet som Gud ger kan inte tömmas i de gamla läglarna. Det behövs en förnyelse och den kostar på. När Gud smyckar sin brud klär han av henne de gamla kläderna och ger henne nya, vita och skinande. Om jag har rätt i detta så är dessa födslovåndor, hur kämpiga de än verkar, något uppmuntrande. Tiden är inne för det nya att bryta igenom med full kraft!

Året som kommer är:

  1. Ett lovsångens år. Bruden som Gud förbereder för sin Son, brudgummen, är en förälskad, hängiven och lovsjungande församling. Den lovsångsförnyelse som vi sett runt om i hela den kristna kyrkan kommer att fördjupas och leda till en förvandling av församlingen från en församling som har tillfällen för lovsång till en lovsjungande församling. Det har med att basen i ”församlingstriangeln” kommer att breddas och gälla hela församlingen och lovsången kommer att ha en tydligt riktning. Den kommer att handla om Jesus och vara till Jesus. Fokuset skiftas från oss, våra tvivel, synder, kamp till han som kommer, Jesus! Därför behöver vi fortsätta att arbeta med tillbedjan och låta oss formas till en lovsjungande församling.
  2. Ett frigörande år. Gud vill befria hela församlingen till att göra det han tänkt med oss. Vi kommer att se många fler utrustas och satta fria till tjänst. Tiden då församlingen var en präst/pastor och några medarbetare som gjorde allt och som hade allt ansvar är över. Gud sätter sin församling på fötter och han kommer att frigöra mycket mer kraft än vi tidigare sett när detta sker. Alla kan, alla får och alla vill! Jag tror att vi under ett antal år förkunnat tydligt att alla kan och att alla får göra Jesus gärningar men det nya är att Gud kommer förvandla brudens vilja. Hon kommer att vilja därför att kärleken driver henne. Hängivenheten till Jesus kommer att bryta fruktan och försagdhet och den helige Anden kommer att göra en fantastisk förvandling av människor. Större förvandling än vi kan föreställa oss. Här behöver vi höra vad Anden säger till församlingen och vi behöver öppna oss och positionera oss för Guds Ord så att Anden kan komma med sin kraft.
  3. Ett heliggörande år! Jag är övertygad om att den brud som som Gud förbereder nu kommer att vara helig. Tvättad och iklädd vita kläder. När Gud går på djupet med församlingen så innebär det att han kommer att döma det orena i församlingen. Domen börjar alltid med Guds hus och det som är emot Guds vilja i våra liv kommer att bli outhärdligt och omöjligt att hålla fast vid. Guds Ande går inte ihop med synden och därför har Anden alltid en renande effekt. Guds närvaro i församlingens mitt är glöden, värmen som förvandlar hela församlingens kultur. Härden renar järnet genom att smälta bort slagget. Denna del är inte enkel utan fylld med kamp och smärta, men helt nödvändig. Processen kommer att upprätta Guds Ord i församlingen och i våra liv. För många kommer det att bli tydligt att församlingen är Guds helgad för att ges som brud åt hans son. En återupptäckt i vår tid./Hans